«Плакат – це дешево і сердито, а значить – вельми продуктивно у сфері інформаційної війни. ФСБ радше злякалося вираження радикальних політичних поглядів через загальнодоступну і універсальну форму – плакат», – стверджує Антон Мирзін, російський художник-опозиціонер родом із Пермі.
У ХIХ столітті, а згодом і разом із початком світових воєн плакат став популярним каналом масової комунікації. Його легко створити, дешево розтиражувати і, що найголовніше, неймовірно просто спожити. З цих причин окремі плакати часів ІІ світової війни й досі залишаються впізнаваними, хоча минуло вже десятки років. Вони стають інструментом і сучасної масової культури. А ще – чудово працюють в контексті війни на Донбасі з обох сторін конфлікту.
У вересні 2017 року із Санкт-Петербурга в Донецьк привезли понад півсотні плакатів часів ІІ світової війни. «Міністр культури ДНР» прямолінійно вказала на те, що мета такого заходу – «підтримати бойовий дух воїнів ДНР».
Наративи плакатів, що їх відібрали спеціально для виставки, в цілому агресивні. На них автори культивують ненависть, закликають боротися, громити і вбивати. На противагу доблесті образу радянського героя згадується ницість ворогів-фашистів, словесно змальованих як нечисть, нелюди.
Кількома місяцями раніше, у квітні 2017 року, у Донецьку організували виставку робіт молодих художників і дизайнерів «ДНР». Автори частини плакатів очевидно надихалися плакатами часів СРСР:
При цьому деякі плакати, що їх поширюють на сторінках спільнот «ДНР» у соцмережах, змальовані саме з нацистських оригіналів:
Зовсім нещодавно, у квітні 2018 року, на проросійському ресурсі опублікували цілу добірку пропагандистських плакатів-карикатур. На них вони апелюють до стереотипного образу шахтаря, викуваного в СРСР та особливо «за Сталіна», сили Донбасу, вживають лайливі слова та погрози тим, хто прийшов стріляти в Донбас. При цьому українські військові зображені карикатурними жертвами з макіяжем і розфарбованим волоссям. Автори цих плакатів побажали залишитися анонімними, однак прокоментували свою творчість. У коментарі вони зауважили, що створили ці плакати «просто як прикол» та назвали їх «голосом народу».
Тим часом у сусідній державі, яка навсібіч стверджує свою непричетність до конфлікту на Донбасі, також з’являються плакати з подібними наративами. Їхні автори у Російській Федерації використовують в цілому схожу до радянських плакатів кольорову гаму та шрифти, а також позначення свастики для маркування ідеологічних ворогів:
Фото плаката із закликами допомогти Донбасу, поміченого у Москві, розмістила на своїй сторінці у Твіттері російська правозахисниця Наталія Пєлєвіна.
Уже згаданий художник Антон Мирзін, якого переслідують російські спецслужби, також створює плакати у подібному до плакатів часів ІІ світової стилі:
У грудні 2014 року роботи Антона Мирзіна експонувалися на виставці у Києві в центрі сучасного мистецтва «МН17». Тим часом у рідній країні проти художника порушена кримінальна справа.
Іще один російський художник, чиї роботи також показували в Києві – Антон Чадський – створив цілу серію карикатур із персонажем «Рашка Квадратний Ватник». Цікаво, що цей персонаж з'явився ще 2011 року, задовго до початку збройного конфлікту на Донбасі.
Разом із роботами російських художників в рамках конкурсу та однойменної виставки «Український патріотичний плакат» два роки поспіль (2014–2015) демонструвалася ціла низка проукраїнських (чи радше – антиросійських?) пропагандистських плакатів авторства українських художників.
Українські художники та дизайнери апелюють до тих же радянських мотивів. Вони, так само як і проросійські сепаратисти, намагаються підсилити ненависть, тільки до всього радянського, російських солдатів і особливо президента РФ. Серед таких плакатів трапляються і українсько-, і російськомовні роботи. Часто вживається слово «нація», а окремі зображають українських письменників та поетів – оспівувачів української державності.
В проукраїнських плакатах так само як і в антиукраїнських, вживають лайливі слова, коли текст пов’язаний із російським політикумом чи військовими.
Натомість українських військових митці називають кіборгами та «нашими»:
Деякі із плакатів закликають бойкотувати російські товари (з уживанням слова «москалі» на противагу українцям – «козакам»), інші – мають на собі гасла повстанських загонів прихильників УНР 1920–1922 років.
Український ілюстратор Святослав Пащук створив серію плакатів у стилі пін-ап «Сепаратизм шкідливий для здоров’я». Своїми роботами чоловік збирав гроші для бійців АТО.
На виставці «Український патріотичний плакат» 2015 року також представлена ціла добірка плакатів, які протиставляють Україну Росії. Усі вони представлені з надписами російською мовою.
Такі ж плакати в англомовному виконанні опубліковані на сторінці спільноти “In Ukraine” у Фейсбуці.
«Оскільки іноземці часто ототожнюють українців та росіян, ми хотіли підкреслити, що це не зовсім так. Наші картинки популяризують Україну і Росію, показують, що це інше суспільство, з іншими людьми… Саме тому виникла така ідея», – стверджують автори цих плакатів.
Український митець Андрій Приймаченко 2016 року створив серію плакатів про складники перемоги, возвеличуючи риси бійців, аби підняти їхній бойовий дух.
Проте не всі плакати часів незаконної анексії Криму та збройного конфлікту на Донбасі застосовувалися винятково для посилення ворожнечі. Були й поодинокі спроби показати громадськості, що ворожість – це негативне явище. Так, наприклад, у рамках уже згаданої виставки у центрі сучасного мистецтва «МН-17» у Києві був один плакат, який мав чітке повідомлення – «ні війні» – без будь-якого політичного підтексту (див. нижче).
Лише одне видання повідомило про появу в Севастополі у лютому 2016 року серії плакатів про розірвані зв’язки жителів півострова з Україною:
«Ретроспективне мислення, стадність, надумана велич, «перемогобісся», горезвісна духовність – арсенал засобів російської пропаганди відносно мізерний і незначний, та й публіка, яка його «хаває» – зовсім невибаглива. Тому ЗМІ в Росії готують мутне вариво буквально за старими, радянськими методичками. Загальний принцип Геббельса для сучасної російської пропаганди звучить так «спрощуй і повторюй», чим успішно 24 години на добу, 7 днів на тиждень займається російська преса і телебачення, а також численні «культурмахери» з числа естрадних діячів, ікон шоу-бізнесу та інша обслуга путінського режиму», – стверджує Антон Мирзін.
Значною мірою ця цитата знаходить своє відображення і в тому, що споживають жителі тимчасово окупованих територій, і, на жаль, у тому, який візуальний контент поширюється в Україні. Роль плакатів у пропаганді будь-якої ідеології важко недооцінювати. У Німеччині, в Америці і в Росії ХХ століття через них достукувалися до мільйонів людей, аби вплинути на їхній світогляд. Ті ж самі методи (а часто – і ті самі меседжі) придатні і у ХХІ столітті в контексті збройного конфлікту на Донбасі. Як бачимо, ними не гребують усі три сторони збройного конфлікту на Донбасі.
5 квітня в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури Східноукраїнський центр громадських ініціатив презенту...
5 квітня о 13:00 в м.Канів, Черкаська область у приміщенні Міського будинку культури (вул. Кошового, 1) Східноукраїнський центр гром...
18-19 березня в столиці Болгарії, м.Софія в просторі «Український вулик» та Софійському університеті Святого Климента Охридського пр...
(063) 640 96 40
(044) 578 14 38
jfpcoalition (at) gmail.com